NEWMANSLAND

Ken je het gevoel dat, wanneer je op een bepaalde plek terugkomt, je niet meteen ziet wat je had verwacht? Dat het beeld voor je ogen niet helemaal strookt met wat je in gedachten had? Dat jouw herinnering aan die plek er anders uitziet dan wat je ziet wanneer je terug op die plek bent?

Een herinnering kan in de loop der jaren – als een goede wijn – wel wat ‘rijpen’ of ‘rooskleuriger’ worden waardoor we nostalgisch kunnen terugblikken. Elk goed verhaal wordt wel wat opgesmukt. Vaak is het echter ook omgekeerd en vervaagt de herinnering tot flarden als van een door hevige wind gerafelde vlag. Blijkbaar zijn onze gestockeerde herinneringen toch onderhevig aan verandering. Of is er iets anders aan de hand? Zijn onze herinneringen wel betrouwbaar? Representatief voor wat we waarnemen?

Als we op een bepaalde plek staan, ‘scannen’ we de locatie met onze zintuigen en verzamelen we gegevens. Veel gegevens. Met elke oogopslag krijgen we meer informatie over licht en schaduw, kleur en vorm. In luttele seconden worden nieuwe – of bijgestelde – indrukken gecreëerd en uiteindelijk gecombineerd tot een ‘mentaal beeld’ dat we in ons geheugen opslaan. We zien, voelen, horen, ruiken, ervaren dus veel meer dan we werkelijk onthouden. We maken voortdurend samenvattingen of compromissen om de grote hoeveelheid aan prikkels en informatie te kunnen kanaliseren en verwerken. Extremen worden er meestal zonder pardon uitgebonjourd en verengd tot een voor onze hersenen ‘verteerbaar’ brokje dat als herinnering kan gestockeerd worden. Gelukkig maar, want ons sensorisch geheugen duurt slechts enkele seconden.

De consequentie van dat resumeren is misschien wel dat we een herinnering zeer moeilijk nog kunnen ontrafelen tot de informatie die aan haar basis lag. Op basis van de informatie op de achterflap van een boek kunnen we onmogelijk het hele verhaal reconstrueren. Ik heb geprobeerd om de veelheid van indrukken op een bepaalde plek en op een bepaald tijdstip vast te leggen. Van (nagenoeg) elke oogopslag heb ik een aparte foto gemaakt en die gecombineerd tot een ‘nieuw landschap’. Het resultaat is als een vage herinnering die door langer en dichter te kijken, traag maar zeker concreter wordt en herkenbare details onthult.

Lander Depypere

De Newmansland-werken van Lander zijn tot eind maart op groot formaat te bezichtigen in het 4AD-café in Diksmuide, en ook op newmansland.